« »
i ii iii iv v vi


introvert people
Assalamualaikum and 안녕하세요!


introvert. apa maksud dia? bagi aku yang sememangnya jenis macam ni, fuhhh, sangat awkward. aku ada terjumpa satu video dekat youtube yang menerangkan introverts can't be extroverts. pendapat aku, yes. sebab? if korang tak faham, apa beza introvert dan extrovert, boleh lah start buat research. aku suka buat research pasal psychology kat internet. macam-macam boleh belajar. kalau tak nak pon, boleh tekan video kat bawah ni.


(animation)

yeah, ramai ingat introverts ni jenis yang shy shy cat, sombong dan sebagainya. tapi korang tak tahu, apa yang bermain dalam fikiran kitorang pada masa tu. kebiasaannya, kalau aku bila dengan family belah mak, kan ramai, aku akan diam je. memang susah nak bersuara. kalau ada yang bertanya apa-apa, aku jawab. tapi ada yang macam tak nak berbual dengan aku. ingat aku sombong lah tu tapi sebenarnya tak. aku pun nak chit chat jugak macam mak aku. mak aku jenis extrovert. aku ni macam mencipta personaliti sendiri.

dalam hati sebenarnya aku nak jadi lebih pandai bersosial tapi at the same time, rasa tak selesa bila aku lepas dari comfort zone aku. sebab tu sekarang ni, aku lebih prefer buat je apa aku nak. kau nak bercakap ke tak dengan aku, fine. aku dalam dunia aku sendiri. introvert ni ada jugak yang jenis pandai sosial tapi lepastu dia akan diam dan tenangkan diri seorang. bagi kitorang, that's how we do when we want to recharge our energy. introvert social dia pandai bahagi masa sosial dan masa seorang diri.




bagi aku jugak, time pkp ni, advantage bagi introvert yang tak suka keluar berhadapan dengan orang. you can still do your business stuff online. aku lebih prefer macam tu daripada face to face with stranger i don't know. nak pergi kedai pun kadang-kadang aku fikir dulu. lama jugak lah fikir tu HAHAHAH but ada je aku fikir macam, "ala lantaklah apa nak jadi, janji aku buat." keberanian dalam diri nak jumpa orang luar tu sometime okey, sometime tak. 

ramai kawan aku jenis extrovert. dekat kolej lah. sampai aku rasa, aku ni layak ke berkawan dengan diorang? macam mana aku boleh ngam? haaaaaaa sampai situ aku fikir. ada yang kata, orang yang berlawanan perangai ni boleh rapat tanpa kita sedari sebab banyak persamaan. 

macam mana boleh ada persamaan? 

ingat introvert ni tak ada minat ke? kitorang cuma tak tunjuk je! introvert ni lebih reserved daripada extrovert. kalau korang tengok introvert macam tu, extrovert confirm berlawanan personalitinya. these two are personality trait eh, bukan disorder. 

baiklah, sampai disini saja. kalau apa yang aku katakan di atas tu macam tak kena je. setiap orang lain pendapat and pengalaman. itu pengalaman aku so aku terangkan apa yang aku rasa. ciao, mi amor.

June 01, 2020







Intro


おはようございます!
Zakiah Akma, 24. Introvert but quite adventurous. I seldom write in here.
Writes in malay and english.
Blogging since 2012.



archive



chatting




hashtag


credit


originally by ayuni. edited by ziczaq