« »
i ii iii iv v vi


starting to learn japanese
Assalamualaikum and 안녕하세요!


actually this post was from 5 months ago and i decided to post it today HAHAHAH silly of me. Hai semua! Kabare? Genki desuka? (Khabar baik?) aku pula sihat alhamdulillah. setelah lama menyepikan diri, aku kembali muncul dalam blog ini. 

keadaan aku sekarang, hurm, masih mencari pekerjaan tapi aku masih open untuk commission / tempahan untuk poster/banner atau bahan-bahan lain yang diperlukan untuk marketing. aku juga sedang cuba mengumpul pengalaman melalui freelance job ni. bukan mudah ya.

selain tu, aku juga start buat business dropship. itu pun macam gerak tak gerak aje. aku pun tak tahu kenapa dah hilang minat. tapi, aku cuba juga untuk teruskan sebab mana tahu rezeki kita dekat situ. 

anyway, tajuk harini aku nak cerita yang aku sedang belajar bahasa jepun! 💘 aku ni pelik benor, minat korea tapi nak belajar language jepun dulu HAHAHA lagi satu aku nak belajar language ni dulu sebab minat aku kepada anime dan j-pop telah kembali. there's more reason than that actually and one of them is their language is kinda cute 👶 aku pun dah beli banyak bahan bacaan di shopee dan download macam-macam apps untuk belajar jepun ni SENDIRI. mula-mula macam tak ada keyakinan. tengoklah, nak post ni pun makan masa. bulan 10 tahun lepas dah start belajar hiragana tapi berhenti sekerat jalan.

bulan 1 tahun ni start betul-betul. dah tak ada kerja ni, kita belajarlah something sebagai skill tambahan untuk kerja nanti ye dok? 

sekarang ni, aku bingung macam mana nak hafal kanji? 😂😂😂 it's more than 2,000 kanji words! how possible it is to memorize that? by the way, kalau ada yang dah hafal separuh ataupun semua kanji words please comment. i want to know how you guys actually do that 😂


(tak boleh berhenti ketawa)


next post aku akan tunjuk apps apa yang aku guna untuk belajar jepun. 


ja, matta ne! 
ilal liqa'.


Labels:

May 06, 2021







Intro


おはようございます!
Zakiah Akma, 24. Introvert but quite adventurous. I seldom write in here.
Writes in malay and english.
Blogging since 2012.



archive



chatting




hashtag


credit


originally by ayuni. edited by ziczaq